Grootste netwerk, grootste (verkoop)kans
Zeist: 030-69.175.77

NASSAU BEDRIJFSHUISVESTING ZET ZICH IN VOOR LEVENDIGER ZEIST EN WINKELTIJDEN 2.0

NASSAU BEDRIJFSHUISVESTING  ZET ZICH IN VOOR LEVENDIGER ZEIST EN WINKELTIJDEN 2.0

Tekst: Kelly Bakker | Fotografie: Menno Ringnald

 

Als oudste bedrijfsmakelaarskantoor van Zeist is Nassau Makelaars & Bedrijfshuisvesting een bekende naam in de Utrechtse regio. Maar het bedrijf doet meer dan alleen panden en woningen verkopen en verhuren. Het zet zich ook actief in voor een levendiger Zeist. Momenteel richten Henk van Dijck en de onlangs in dienst getreden bedrijfsmakelaar Michiel Schroth zich op de vernieuwing van het winkelgebied. ‘Wij denken dat de openingstijden van de zaterdag verlengd zouden moeten worden.

Henk steekt direct van wal over het winkelgebied in Zeist. ‘Het is een turbulente tijd voor de winkelstand in Zeist. Er is enige leegstand, maar bovendien blijken de koopavond op vrijdag en de koopzondag niet goed te lopen. Winkeliers staan bij wijze van spreken óf in de deuropening te hangen, óf houden hun winkel dicht. Wij zijn momenteel bezig met lobbyen voor “Winkeltijden 2.0”. We denken dat het veel beter zou werken als men op zaterdag langer kan winkelen, tot een uur of acht, negen ’s avonds.’ De gedachte achter deze nieuwe winkeltijden is al net zo simpel: ‘Op zaterdag kom je eigenlijk altijd tijd tekort. Je wilt sporten, moet de kinderen naar hockey, voetbal en tennis brengen, doet boodschappen in de supermarkt, moet het eten voorbereiden en aan het einde van de dag heb je dan niet meer genoeg tijd over om te winkelen. Hoe mooi zou het dan zijn dat je in Zeist nog een paar uur in de winkels terecht kunt? Dat je na de borrel of het eten nog even die kledingwinkel induikt? Op zaterdag is er zoveel beweging en energie! Daar zouden we gebruik van moeten maken. Deze winkeltijden sluiten ook beter aan bij een horecabezoek.’

‘We denken dat het veel beter zou werken als men op zaterdag langer kan winkelen, tot een uur of acht, negen ’s avonds’

POTENTIE

Michiel, net in dienst bij Nassau en daarvoor tien jaar werkzaam in Amsterdam, beaamt dat idee. ‘Winkeliers en inwoners van Zeist hebben een beetje de neiging negatief te doen over hun eigen woonplaats. Maar dat is nergens voor nodig. Ik kende Zeist nog helemaal niet, maar werd er heel enthousiast van. Het ligt in een bosrijk gebied en de winkelstraten zijn mooi. Er is veel diversiteit in het winkelaanbod, afgewisseld met leuke horeca wat een fijne sfeer geeft. Het heeft enorm veel potentie.’ De rol van Nassau in deze transitie lijkt misschien niet in het oog springend, maar is eigenlijk heel passend. Henk: ‘Als bedrijfsmakelaar verhuren en verkopen we niet alleen winkelpanden, maar hebben we ook intensief contact met winkeliers, ondernemers en de gemeente. We hebben een goed beeld van de markt. En we zien dus ook wat niet werkt. We denken dat winkeliers er zelf ook baat bij hebben als ze de openingstijden op zaterdag verlengen. Een drukke dag gaat veel sneller voorbij en je hebt meer mensen over de vloer. Een levendiger gebied heeft bovendien ook een positieve invloed op de verhuur van leegstaande panden.’

UNIEK

Het is nu aan onder andere Nassau Bedrijfshuisvesting om winkeliers ervan te overtuigen dat het in hun eigen voordeel is om deze stap te zetten. ‘Retailondernemers zijn over het algemeen wat terughoudend als het gaat om veranderingen. Daarom zullen we de komende tijd veel met ze in gesprek gaan om te laten zien hoe het óók kan. Zeist heeft een beter winkelarsenaal dan alle plaatsen eromheen, een unique selling point. Met het veranderen van de openingstijden op zaterdag creëren we bovendien iets unieks, iets wat andere plaatsen niet hebben. We trekken daardoor meer mensen uit omliggende plaatsen, waardoor het gebied levendiger wordt en het interessanter wordt voor ondernemers om zich hier te vestigen. Wij zien alleen maar voordelen en hopen dit over te brengen. Het gaat in het begin om een pilot van drie tot zes maanden. We hopen uiteindelijk een soort platform te realiseren waarbij zowel ondernemers, gemeente als winkeliers zijn aangesloten.’

Michiel: ‘Zeist heeft alle voorzieningen en kwaliteit staat hier voorop’

CENTRALE LIGGING

Je kunt Henk en Michiel in elk geval geen gebrek aan enthousiasme over hun vestigingsplaats verwijten. ‘Zeist is nou eenmaal een heel mooi gebied’, aldus Henk. ‘De centrale ligging is een groot pluspunt, zowel om te wonen als te werken. Het is voor medewerkers heel fijn als ze makkelijk hun werk kunnen bereiken.’ Michiel vult aan: ‘In Amsterdam heeft men de neiging om niet verder te kijken dan de eigen stad. Er zijn nog steeds veel bedrijven die graag daar willen zitten, vanwege het imago. Maar ik zou zeggen: kijk eens over die grens heen. Zeist heeft alle voorzieningen en kwaliteit staat hier voorop. Ik dacht dat dit een heel andere markt zou zijn dan ik gewend was, maar dat is helemaal niet zo. Alles gaat er hier net zo professioneel en snel aan toe als in de Randstad.’ Ondanks de altijd in beweging zijnde vastgoedmarkt, blijft Nassau haar mannetje staan. Henk: ‘Met de komst van Michiel is er ook een soort nieuw elan binnen het bedrijf gekomen. Iemand met weer een andere kijk op alles wat er gebeurt. We merken dat de kantorenmarkt weer aantrekt en dat de woningmarkt normaliseert. We doen ook veel nieuwbouwprojecten. In Zeist zijn we dé makelaarspartij en kunnen we veel betekenen. Ik heb wel eens overwogen een kantoor in Utrecht te beginnen, maar daar ben ik vanaf gestapt. We zijn liever de koning van Zeist dan de lakei van Utrecht.’

ONDERNAMEN Utrecht Lente 2019